Houten vloeren uit het goede hout gesneden

Wat begonnen is in de klompen, is uitgegroeid tot een innovatief bedrijf, gespecialiseerd in houten vloeren. Bart Oerlemans (50) is de vierde generatie van Bart Beugt, de houtexperts. Hij houdt zich bezig met slimmere manieren van werken, innovaties binnen de branche en circulair ondernemen. Want wie weet, worden over een aantal jaren jouw oude spijkerbroeken wel verwerkt in houten vloeren.

Familiebedrijf
Bijzonder. Want de derde generatie is nog steeds werkzaam in het bedrijf. “Ik was altijd al bij mijn vader op de zaak te vinden in mijn vrije tijd. Na een jaar in loondienst (1996) ging ik het bedrijf langzaam overnemen. Van het gehuchtje Beugt zijn we verhuisd naar het Retsel.” Bij de vierde generatie houdt het wel op. Jammer? “Nee hoor, mijn kinderen hebben andere talenten en die moeten ze zeker benutten. Hun passie ligt niet bij houten vloeren.”

Innovatie
Bart Oerlemans is een echte uitvinder. Hij vindt het heerlijk om nieuwe technieken te bedenken, te ontwikkelen en te verbeteren. Daarom heeft het bedrijf in het verleden al verschillende ideeën vastgelegd in patenten omtrent houten vloeren. Als tweede van Nederland maakte het bijvoorbeeld vloeren van multiplex met een toplaag. Sinds twee jaar heeft Bart Beugt een nieuw patent: EASYLOX®. Wereldwijd uniek en zelf ontwikkeld in slechts anderhalf uur tijd. In een notendop: “Voorheen kon je een vloer maar op één manier leggen, omdat je linkse en rechtse planken had. Nu kunnen we de vloer leggen zoals we willen, omdat de planken universeel zijn. Slimmer werken zonder afval, dus dat bespaart veel tijd en kosten. Visgraat is enorm in trek en wereldwijd worden er veel meters gemaakt.”

Licenties
Innovatie betekent nieuwe technieken. “Er was nog geen machine. Ik heb meegewerkt aan de grondgedachte en ontwikkeling hiervan. Deze unieke machine stond na anderhalf jaar te draaien bij ons in de fabriek. Ik was apetrots. Het Belgische bedrijf UNILIN nam contact met me op. Zij opereren wereldwijd en verhandelen nu ook ons patent in de vorm van licenties. Onlangs hebben we op de grootste Europese beurs gestaan en is de eerste licentie verkocht. Ook in de Nederlandse markt hebben we succes, want binnen een half jaar tijd hebben we er 50 nieuwe EASYLOX® verkooppunten bij.”

Circulair ondernemen
Een andere belangrijke innovatie speelt in op circulair ondernemen. “Vloeren worden verlijmd, wat betekent dat je ze er niet meer heel uit kan halen. Zo wordt een duurzaam product dus weggegooid. Dat vind ik ontzettend jammer en het is ook niet nodig. Daarom zijn we nu bezig met een compleet nieuwe manier van leggen: we gebruiken geen lijm en toch kan de vloer niet verschuiven. En op het moment dat de vloer eruit moet, kunnen we die gemakkelijk zonder schade eruit halen, gedeeltelijk of in zijn geheel. Deze nieuwe innovatieve legmethode gaan we integreren in EASYLOX®. De eerste vloer op deze manier leggen we deze maand. Uiteindelijk ook zeer geschikt voor de zelflegger!”

Een vloer leasen klinkt in eerste instantie misschien vreemd. Maar waarom leasen we wel een auto en geen vloer? “We kunnen de vloer nu zodanig leggen, dat deze in zijn geheel eruit gehaald en weer hergebruikt kan worden. Denk aan bedrijfspanden die na een paar jaar een andere bestemming krijgen. Waarom de vloer slopen als dit duurzame product nog in goede staat en herbruikbaar is?”

Spijkerbroeken of koffiedrab
Vloeren gemaakt van sinaasappelschil, spijkerbroeken of koffiedrab. In samenwerking met Herso uit Loosbroek maakt Bart Beugt al gebruik van restafvalstromen. Nu voornamelijk uit oude gebouwen of de milieu- straat. Maar de innovatie zet voort. “Het kan dus zomaar zijn dat restafval als koffiedrab straks verwerkt is in de toplaag. We zorgen ervoor dat door restafval een product geupcycled wordt. Iets wat minderwaardig is, krijgt meer waarde. Een hele uitdaging, maar een prachtig voorbeeld hiervan is de vloer in het CIRCL Paviljoen van de ABN Amro in Amsterdam.” “Niet iedereen weet wat er goed is aan hout, behalve dat het een mooi product is. Wij laten zien wat er goed aan is binnen onze eigen kring. Het is niet erg om een boom te kappen. In Europa groeit namelijk nog altijd meer hout dan dat er gekapt wordt. Zolang je hout niet opstookt, is het een opslag van CO2. Het maakt hout dus een duurzaam product. En ja, het staat ook nog eens prachtig.”

Ambities
“Mijn ambitie is om EASYLOX® als merk heel goed weg te zetten in de markt. Daarnaast gaan we een agent in Duitsland en België zoeken. We blijven stappen maken op het gebied van circulair ondernemen en willen een tegenhanger van PVC maken. Ik wil er iets naast kunnen leggen wat makkelijk te produceren is en gemaakt is uit afvalstromen.” Genoeg te doen dus voor deze innovatieve vakman..

Bron: https://www.dnhadeejer.nl/HaDeejers/2020/BW_Hadeejer_maart/34/index.html